Ceea ce urmeaza este o sabie cu doua taisuri – poate lumina cateva aspecte, dar poate la fel de bine intuneca imaginea business-ului de care ma ocup. Daca se intampla sa se lumineze chiar si una-doua umbre, voi fi extrem de fericita. Daca dimpotriva, se va considera lipsa de respect pentru client (a se citi lipsa de slugarnicie), ma voi intrista, dar stiti ce? imi va trece repede, caci marea majoritate a celor care ne calca pragul sunt oameni frumosi, calzi, educati si plini de bun simt. De ce scriu atunci acest pompos-intitulat decalog? Pentru cei 5% care nu inteleg ce facem (pentru ca nu fac minimul de efort sa parcurga informatiile de pe website). Poate ca sunt doar 5% dar si ei sunt oameni faini, care au nevoie uneori sa li se arate directia (cam ca pisicile care se invart in jurul cozii cautand mancarea din fata mustatilor).

***

NOUL DECALOG AL COFETARIEI PE COMANDA

1. Nu suna fara sa stii ce & cum fac oamenii aceia. Poate nu au ceea ce iti doresti tu, caz in care salvezi timp. Poate fac dar la un pret sau un termen de executie pe care nu esti dispus sa il aloci, caz in care iarasi salvezi timp. 

Primul pas este sa intri pe website-ul oficial. Asa vei ce le poate pielea – vei vedea exact ce compozitii si gusturi ofera, preturile, iar fotografiile iti vor spune daca sunt atenti la detalii, au simt estetic si mana exersata. Calitatea fotografiile este si un indiciu despre cum se vad ei insisi si cum aleg sa se prezinta in fata ta.

Uita-te apoi la descrierea produselor, ingrediente, mod de prezentare, posibilitati de personalizare, pret. Informeaza-te despre termenii de plasare comanda, cantitati minime, etc. Nu uita de aspecte precum posibilitate de livrare sau ridicare de la sediu si program de functionare. Toate acestea te vor ajuta sa iti faci o idee clara asupra a ceea ce ofera si daca poti primi ce iti doresti, toate acestea inainte de a contacta furnizorul. Apropos de asta, uita-te si care e modalitatea recomandata de contact: email sau telefon sau intalnire de consultanta. Abia acum ii poti contacta.

2. Nu intreba candid ce iti recomanda. De gustibus non disputandum. Daca le place ce fac, le place tot ce au in oferta. Nu cere sa ti se descrie telefonic n produse, stii bine ca nu vei retine nimic ceea ce va duce fie la confuzii fie la reluari de descrieri. De ce sa te frustrezi (si sa mananci nervii interlocutorului, in the process) cand poti sa iti faci in avans o lista scurta de produse interesante? 

3. Nu fi nehotarat(a), daca nu stii, revino cu un telefon cand ai luat o decizie. Nu-ti pierde vremea tinand la telefon un om pentru a-i explica varii circumstante, negocierile cu sotul-ordonator de buget sau preferintele de saptamana aceasta ale prietenei cu lifestyle alternativ. Defineste-ti cerinta clar: compozitie, cantitate, buget estimativ, forma/ decor/ personalizare/ data de intrare in posesie/ cerinte speciale.

4. Comanda un produs care exista in oferta curenta. Ai contactat o cofetarie pe comanda, nu ai contractat un private chef. Iti vor pregati pe comanda, deci special pentru tine, adica proaspat, unul din produsele din lista lor. Nu au perfectat o reteta pe baza preferintelor tale, dar ar putea sa o faca, daca le dai buget de timp & bani pentru teste (da, si testele in laboratorul de cofetarie tot cercetare sau dezvoltare de produs se cheama). Mergi pe mana lor, daca tot ai decis sa ii incerci, si alege ceva din oferta. Ceva cap-coada, sa ne intelegem, nu crema de la tortul X cu blatul de la Y si decorul de la Z.

5. Ofera toate informatiile necesareDefineste-ti cerinta clar: compozitie, cantitate, buget estimativ, forma/ decor/ personalizare/ data de intrare in posesie/ cerinte speciale. Transmite imagini, detalii care vor ajuta producatorul sa inteleaga ce doresti. Nimeni nu poate vedea imaginea pe care ti-ai construit-o tu in minte. Fii sigur ca un tort cu pescarusi poate fi imaginat in minim cin’spe moduri. Tu la care te-ai gandit? 

6. Nu te razgandi si daca o faci, asigura-te ca e in termenul aprobat de furnizor. Cu totii ne planificam activitatea in avans, pentru a asigura rezultate optime. De asemenea, nu cere sa ti se faca un tort in cateva ore. Cu mici exceptii, daca primesti ceva in 2-3 ore inseamna ca a fost luat din vitrina/ congelator, nu facut pe comanda in urma telefonului tau. 

7. Daca stii exact ce vrei nu te teme si spune de la inceput. Nu cere o oferta, sapte, noua aceluiasi furnizor ca la final sa zici ca de fapt vrei ce a avut si Xulescu. Tu platesti doar produsul, dar daca ar fi sa platesti si orele petrecute pentru a ti se construi oferte personalizate, te-ai gandi de doua ori inainte, corect? 

8. Pentru ridicare/ livrare: respecta intervalul orar agreat de comun acord cu furnizorul. E adevarat, nu mergi la medic, dar trateaza-ti programarea cu respect. Oamenii aceia au un flow si e esential sa si-l respecte. Daca ai vrut tortul la prima ora, poti fi sigur ca cineva a venit cu 30 minute inainte de inceperea programului ca sa fie totul pregatit pentru tine. Si daca l-ai vrut la 11, la 3 sau la 5, el a fost gandit in asa fel incat sa il iei proaspat finisat. Nu veni mai devreme dar mai ales nu veni mai tarziu. Iei din timpul alocat altor sarcini de serviciu ale furnizorului, care de cele mai multe ori are o echipa mica care lucreaza artizanal si pentru care fiecare minut conteaza.

9. Nu cere favoruri speciale decat in situatii exceptionale. La magazinele conventionale nu o sa vina nimeni in afara programului pentru tine, nu?

10. Ar mai fi si cateva lucruri despre evaluarea produsului. Gusturile sunt subiective si respectam asta. Dar daca judeci un tort Sacher. ca fiind uscat, sa stii ca nu noi ne vom simti prost, ci austriecii care l-au inventat asa, fara siropelul mult-iubit de romani. Este normal si indicat (ba la Biscuit este recomandat, solicitat si binevenit) sa judecam un produs, dar ar fi bine sa stim dinainte care este standardul international (reteta) pentru el.  In plus, aminteste-ti ca ceea ce vei primi e diferit de ce mancai la mama, bunica sau la Paris. Nu din economie, goana dupa profit sau neputinta/nestiinta – poate ca oamenii astia fac lucrurile altfel, au propria lor reteta. Sau poate sunt economi, alearga dupa profit, nu pot sau nu stiu mai mult. Inainte de toate insa, trebuie sa ai asteptari corecte si fara prejudecati.

***

Cam atat. Pare mult si scris cu rautate, nu? Nu e prea customer-friendly. Ei bine, daca va spun ca a fost scris in acele peste 40 de minute de asteptare a unui client care are cerut tratament special intr-o duminica, nu mai pare asa rau, nu? Respect.